WAT MAAKT DE JOSEPHSCHOOL BIJZONDER

Extra aandacht voor moeilijk en makkelijk lerende leerlingen

Op De Josephschool willen we dat ieder kind zich volop kan ontplooien met zijn of haar eigen talenten. In alle klassen werken we met drie leerniveaus. Moeilijk lerende kinderen krijgen vooral extra aandacht tijdens de les. De leerkracht springt in op specifieke onderwijsvragen en geeft aanvullende uitleg wanneer de andere groepen zelfstandig aan het werk zijn. Hierbij krijgt de leerkracht ondersteuning van de onderwijsassistent. Blijkt uit diagnostisch onderzoek dat een kind bijvoorbeeld dyslectisch is, dan kan het team tijdelijke begeleiding adviseren door een externe remedial teacher die op school komt.

Makkelijk lerende kinderen hebben behoefte aan compacte lesstof, verrijking en verdiepend materiaal. Wij vinden het belangrijk dat ze ook ‘leren leren’, omdat het leren hen meestal makkelijk afgaat. Dat lijkt positief, maar kinderen ontwikkelen hierdoor misschien bepaalde vaardigheden die ze later nodig hebben onvoldoende. Zoals doorzetten, probleemoplossend denken of omgaan met fouten maken. Hiervoor heeft De Josephschool de Maatklas. Leerlingen krijgen er een dagdeel in de week opdrachten die speciaal zijn gericht op creativiteit en denkkracht. Die opdrachten zijn anders dan ze in de klas gewend zijn, bijvoorbeeld raadsels bedenken of de logica ontdekken achter de barcodes op verpakkingen. Doordat ze de stof van de basisvakken compact aangeboden krijgen, kunnen de kinderen op verschillende momenten in de week verder werken aan opdrachten uit de Maatklas.