WAT MAAKT DE JOSEPHSCHOOL BIJZONDER

De 4 seizoenen in Thijsse’s Hof

Op loopafstand van De Josephschool ligt in het Bloemendaalse Bos Thijsse’s Hof. Deze heemtuin is in 1925 aangelegd op initiatief van bioloog en onderwijzer

Jac. P. Thijsse. Er zijn honderden planten- en diersoorten te zien die in Zuid-Kennemerland voorkomen.

Met groep 6 bezoeken we Thijsse’s Hof in de verschillende seizoenen. Aan de hand van vragen en proefjes leren de kinderen wat er in de natuur gebeurt als het buiten bijvoorbeeld koud, nat of juist flink warm is. Hoe herken je een boom-soort aan de vorm van het blad, waarom loopt middenin een composthoop de temperatuur hoog op, hoe oud kan een wijngaardslak worden en welke dieren leggen eitjes onder water? De kinderen zoeken zelf in de natuur naar antwoorden.